Lesetid: 2 minutter

Som en del av Proplans satsing på skybasert ERP deltar to av våre kollegaer på Visma.net Traineeprogrammet som Visma arrangerer.

Visma.net dekker et bredt område for virksomhetene og deltakerne på traineeprogrammet får opplæring om funksjonalitet, automatisering, implementering og oppsett av Visma.net. De går inn på temaer som finansstyring, logistikk, rapportering og analyse samt lønn og HR.

Vi tok en prat med Jan-Olav Kildalen, en av deltakerne, for å lære mer om hans erfaringer til nå. Jan-Olav har siden han startet å jobbe hos Proplan i august hatt et parallelt opplæringsløp hvor han jobber i Proplan samtidig som han har vært en del av traineeprogrammet.

Visma Trainess 2018

Alle Visma Traineer samlet. Jan-Olav Kildalen nummer 4 fra høyre.

5 kjappe med Jan-Olav om Traineeprogrammet.

Hvorfor deltar du i traineeprogrammet?

Muligheten for å delta på traineeprogrammet ble presentert allerede i ansettelsesprosessen, og bidro til at jeg takket ja til jobben i Proplan. Et slikt traineeprogram som en nyansatt er veldig attraktivt, og for meg så viste det at min arbeidsgiver ønsket å satse på meg og min kompetanse. En unik mulighet man ikke takker nei til.

 Forklar hva dere gjør på traineeprogrammet.

Visma.net Trainee består av en rekke samlinger gjennom høsten hvor man går i dybden på Visma.net. Det er god variasjon på det faglige opplegget. En dag jobber vi med teori og forelesninger, mens en annen dag jobber vi med praktiske oppgaver hvor vi får testet det vi lærer. Det er også lagt opp til flere sosiale aktiviteter hvor vi som er med i traineeprogrammet kan bli bedre kjent med hverandre, samt at vi skal blir kjent med Visma og viktige nøkkelpersoner innen Visma.net.

Hvilke forventninger hadde du på forhånd?

Jeg hadde høye forventninger til Traineeprogrammet fra starten av. I og med at Visma er et stort konsern som legger ned mye ressurser i ERP og skyløsninger. Som trainee forventer jeg at opplæringen blir tilrettelagt på en måte som gir oss forutsetningene for å lykkes som konsulenter for våre kunder.

Hvilket inntrykk har du av Visma.net?

Visma.net har et enormt potensialt med tanke på hvor brukervennlig og enkelt systemet er å bruke.  Det kan nok virke litt overveldende første gang, men når man først har kommet seg inn i det så ser man gevinsten det faktisk gir ved å ha et så brukervennlig og effektivt system.

Hva slags funksjonalitet tror kundene vil få best nytte av?

Jeg mener helt klart at det er auto-tjenestene som tilbys sammen med visma.net som gir mest verdi for kunden i form av automatisering og effektivisering av prosessene.  Dette at kunden nå kan slippe mange av de tunge manuelle og rutinepregede oppgavene er stort pluss.

Jan-Olav Kildalen

Jan-Olav Kildalen, 28 år.

Jan-Olav har en bachelor i økonomi og administrasjon ved handelshøyskolen ved NMBU.

I Proplan skal Jan-Olav jobbe som konsulent i region Øst, med hovedfokus på Visma.net. Han har tidligere arbeidet som oppgjørskonsulent i Storebrand Pensjonstjenester der han jobbet som saksbehandler med varierte prosjektoppgaver bla. innenfor effektivisering og automatisering.