eFaktura

Send og motta eFakturaer direkte fra ditt økonomisystem

Visma.net AutoInvoice er en løsning som gjør at du automatisere faktureringsprosessene. Ved å sette opp eFaktura kan du både sende og motta faktura direkte i ditt økonomisystem.

Med Visma AutoInvoice sender du eFakturaer direkte fra ditt økonomisystem inn i mottakerens økonomisystem. Enkelt, raskt og sikkert. Fakturaen blir opprettet i økonomisystemet ditt med det innholdet du ønsker. (produkter, priser, forfallsdato osv.) Deretter er det en enkel tasteoperasjon å få fakturaen sendt. Fakturafilen sendes sikkert via internett i det som kalles EHF-format slik at den kan mottas og leses rett i kundens økonomisystem. Alt skjer automatisk og du kan være trygg på at fakturaen kommer frem til rett mottaker. Les mer om eFaktura.

Slik fungerer e-faktura

Slik fungerer efaktura

Du oppretter fakturagrunnlaget i økonomisystemet ditt på vanlig måte og sender fakturaene via Visma.net AutoInvoice. Løsningen sjekker deretter om organisasjonsnummeret kan motta elektronisk faktura.

Dersom mottakeren kan motta elektronisk faktura, vil fakturaen automatisk sendes som EHF. Hvis ikke, vil fakturaen sendes via epost eller i posten.

Fordeler ved bruk at Visma AutoInvoice:

  • Med eFaktura sparer du tid og penger på å redusere manuelt arbeid knyttet til fakturering og fakturamottak.
  • Du kan være trygg på at fakturaen ikke forsvinner i spamfilter osv. Systemet gir umiddelbart beskjed hvis faktura ikke kan leveres hos mottakeren.
  • Fakturaen kommer raskere frem og blir automatisk bokført. Dette øker sjansen for betaling til rett tid dermed bedre likviditet.
  • Systemet kan settes opp slik at mottakere som ikke har støtte for eFaktura i sitt system automatisk får tilsendt faktura per epost eller vanlig post. Du trenger ikke gjøre noe ekstra.
  • Med Visma AutoInvoice kan du oppfylle kravet til stadig flere kunder om å få tilsendt elektronisk faktura.
  • AutoInvoice er en løsning i skyen. Dataene er derfor lett tilgjengelige og alltid oppdaterte.

Visste du at å sende en eFaktura (elektronisk faktura) ikke er det samme som å sende en pdf-faktura på epost?

Proplan kan bistå din bedrift med:

  • Alt av oppsett i Visma sine ERP- og dokumenthåndteringsystemer.
  • Registrering i ELMA. Autoinvoice (EHF). eFaktura kan gå både B2B og B2C.
  • Scanning- og printtjenester via Visma Autoinvoice
  • Sette opp Visma Autopay med helautomatisk håndtering av inn- og utbetalinger i bank.
  • Godkjenning av opptil fire personer/nivåer. Bistå i forhold til avtale med banken.
  • Bistå med å sette opp KID. Da vil også kundereskontroen (utestående) bli oppdatert automatisk.
  • Visma Autocollect kan også utføre purre- og innkrevingsprosessen inkludert inkasso for deg.

Hvilke økonomisystemer er kompatible med Visma AutoInvoice?

AutoInvoice – Ditt nye digitale postkontor!

Hvorfor venter så mange med å sende elektronisk?

Vi har tatt en prat seniorkonsulent Thomas Leistad i Proplan om Visma AutoInvoice. Seniorkonsulent Thomas Leistad jobber med Visma Business, og implementerer løsninger som forenkler kundens hverdag. Han har gjennomført en lang rekke installasjoner av Visma AutoInvoice hos kunder, og vi tok en prat med han om hvorfor mange fortsatt nøler med å sende «alt» elektronisk.

Les hele artikkelen her

Hvor mye sparer du ved å bruke e-faktura?

Med elektronisk faktura bruker du kun halvparten av tiden det tar å sende vanlig papirfaktura. Prisen blir også halvert. Det er et enkelt valg, men i tilfelle du ikke er overbevist, vil denne kalkulatoren vise deg hvor mye tid og penger du sparer på å komme i gang med elektronisk faktura.

Sjekk her!

Ønsker du mer informasjon om eFaktura?

Kontaktskjema