Lesetid: 4 minutter

Skal du ha et nytt forretningssystem, er mulighetene enorme. Men det å ha mye å velge blant er ikke alltid til ditt eget beste.

Du tenker kanskje at tittelen på dette blogginnlegget er en selvmotsigelse. I noen tilfeller har du sikkert også helt rett.

Min påstand er likevel: Ofte er større mulighetsrom og flere alternativer faktisk ikke til ditt eget beste. Skeptisk? Det forstår jeg. Les videre, så skal jeg forklare hvorfor.

Vi blir overveldet av mulighetene

Selv om vi gjerne liker å tro at vi er supermennesker som alltid er i stand til å ta velvurderte valg og selv bestemme hva som er det mest fornuftige i enhver situasjon, er realiteten dessverre at dette er langt fra tilfellet.

Vi blir mye fortere enn vi tror overveldet av den enorme mengden muligheter vi må ta stilling til – og velger ofte det letteste fremfor det smarteste.

Et enkelt, men genialt, eksperiment fra en matbutikk er et godt eksempel på dette.

Det ble satt opp to ulike smaksprøvestasjoner på syltetøy i butikken. Den ene hadde 6 smaker, den andre 24. Kundene fikk prøvesmake så mange de ville, før de fikk med seg en rabattkupong på syltetøy. De måtte selv gå i hyllen og hente produktet de ville ha.

Det interessante her er hvor mange som faktisk brukte kupongen og kjøpte syltetøy. Av de som hadde besøkt stasjonen med 24 smaker kjøpte tre prosent. Av de som hadde besøkt stasjonen med 6 smaker: Hele 30 prosent. Det er en forskjell på 10-gangen!

Mange alternativ = ingen eller dårlige valg

Det vi kan ta med oss inn i vårt eget liv og arbeid fra dette eksperimentet, er at flere muligheter kan føre til at du faktisk ender opp med ikke å ta et valg i hele tatt.

Selv om du egentlig har lyst på syltetøy, ender du opp med å la være å kjøpe på grunn av den overveldende mengden muligheter hjernen må ta stilling til. Sjansen for at ditt drømmesyltetøy er blant de 24 er jo større enn blant de 6 – men det er til liten hjelp om du ikke er i stand til å ta en avgjørelse.

VALGETS KVALER: Hva om noen kunne pekt ut de to-tre beste syltetøyene for deg?

I tillegg vil sjansen for at du går for det valget som er mest «standard» øke desto flere valgmuligheter du får. Et godt eksempel på dette er Google Earth – hvor du altså har tilgang til satellittbilder av hele jordklodens mest eksotiske og spennende steder. Men hva er det første du søker opp? Ditt eget hjem.

Og selv om standardvalget kan kjennes trygt og godt, er det langt fra sikkert at det er det beste for deg.

Få hjelp til å begrense alternativene

For oss som jobber i softwarebransjen, er dette temaet en kjent problemstilling. Vi ser mange som har et stort behov for et nytt forretningssystem (ERP-system) for sin bedrift, men blir overveldet av alle løsningene som finnes.

Dessverre skjer det alt for ofte at bedriftsledere kjenner på behovet og smerten, men gir opp og dropper hele prosessen med nye system fordi det blir for mye å ta stilling til.

Da kan det være til god hjelp å heller begrense antall syltetøysmaker. Å snevre inn antall valgalternativ. Så hvordan gjør man det? For eksempel ved å snakke med noen som kan dette.

Proplans produktvelger er også et eksempel på hvordan valget kan innsnevres. Test den gjerne!

Et softwareselskap med god kompetanse vil kunne analysere dine behov og anbefale den beste programvaren og løsningen til et forretningssystem som vil effektivisere din hverdag.

På den måten unngår du både å gå for et standardvalg som kanskje viser seg å ikke passe deres behov, samt å gro fast i gamle, utdaterte systemer fordi du ikke klarer å ta stilling til alle mulighetene.

Mitt råd til alle som er på jakt etter nye måter å effektivisere sin bedrift på, er derfor dette: Ikke la mulighetene bli begrensende. Snakk heller med noen som kan kartlegge og begrense dem for deg. Da blir det enklere å ta et godt valg, og finne den beste smaken på syltetøyet.

Og du vet hva alle suksesshistorier starter med? Du gjettet riktig: Skikkelig godt syltetøy.

Artikkelforfatteren

Eirik Morken

Visma.net-trainee og nyutdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Eirik er et ungt supertalent med god humor og enda bedre penn.