Lesetid: 4 minutter

Hva gjør du om konkurrenten plutselig presser prisene ned fordi de har klart å redusere kostnader? Her er svaret.

Verden går fremover. Konkurransen blir tøffere og marginene mindre. For å kunne holde følge med konkurrentene er det viktig å tenke nytt.

Før du vet ordet av det kan konkurrenten plutselig være i stand til å presse prisene ned – fordi de har redusert kostnadene sine ved hjelp av digitalisering og automatisert lagerstyring.

Dersom du da ikke har et oppdatert system som kan skape de samme økonomiske fordelene eller bedre beslutningsgrunnlag, risikerer du rett og slett å bli presset ut av markedet.

OK, så hva kan digitaliseres?

Nesten alle prosesser! Men la meg ta et typisk eksempel: Du bestiller en vare hos en leverandør. Varen ankommer varemottak. Der blir den kontrollert mot pakkseddelen. Varen blir så plassert på lageret, og faktura sendt til regnskapsavdelingen.

Bare i denne ganske standard prosessen er det minst fire punkter som kan digitaliseres:

  1. Generering av automatisk bestillingsforslag basert på lagernivå og optimal ordrestørrelse.
  2. Benytte skannere som registrerer varene som er kommet inn og automatisk avstemmer mot bestilling og pakkseddel. På denne måten blir ordren kontrollert opp mot bestilling og lagerinformasjonen oppdatert.
  3. Lagermedarbeider får beskjed fra skanner hvor varen skal plasseres i varelageret i henhold til hvordan lageret er delt opp.
  4. Regnskapsmedarbeider får automatisk opp varemottaket i sitt datasystem og kan deretter matche den mot elektronisk faktura.

Digitalisering handler om å bruke tekniske metoder for å erstatte eller effektivisere manuelle oppgaver. Dette reduserer usikkerhet og kostnader, og forbedrer kommunikasjonen. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Så hva oppnår du med å gjøre dette? Listen er lang – men la meg nevne det viktigste:

  • Sjansen for menneskelige feil reduseres kraftig ved å automatisere prosesser som ordremottak og fakturabehandling.
  • Du får kontroll over hva som er på lageret til enhver tid, noe som setter innkjøpsavdelingen i stand til å gjøre bedre beslutninger.
  • Kundetilfredsheten vil øke fordi du reduserer risikoen for å gå tom for varer.
  • Tidsbruken reduseres, da de oppdaterte plukklistene viser hvor varene er plassert på lageret og prosessen med å matche innkjøp og varemottak går automatisk.
  • Regnskapsavdelingen får kontinuerlig informasjon om ordre og innkjøpsavdelingen har kontroll over lageret – uten at de ulike avdelingene behøver å bruke tid på å avstemme seg imellom. Dette er tidsbesparende og kostnadseffektivt.

Men haster dette så veldig, da?

Hvis du vil henge med i utviklingen og ha større mulighet til å nå målene dine: Ja.

I 2019 sa 70 prosent av bedriftene at de har en digitaliseringsstrategi. 21 prosent mener de allerede har fullført det. Bedrifter som er først ute med digitalisering har 64 prosent større sjanse for å møte målene sine enn andre virksomheter.

De tre største fordelene ved å bruke en digitalisert modell er:

  • Økt operasjonell effektivitet.
  • Raskere kunne møte kundens forventninger.
  • Forbedre produktkvaliteten.

I tillegg kan det gi deg bedre statistikk og kunnskap om kundene dine, som kan brukes når du skal ta strategiske valg.

Greit, så hvordan digitaliserer vi i praksis?

Ved hjelp av et godt ERP-system – for eksempel Visma.net ERP. Skybaserte system og datalagring gir muligheter for gjenbruk, større tilgang til og rimeligere vedlikehold av data.

Visma.net ERP er en alt-i-ett-løsning der systemene snakker sammen, og regnskap og logistikk går hånd i hånd.

I 2019 sa 70 prosent av bedriftene at de har en digitaliseringsstrategi. 21 prosent mener de allerede har fullført det.

Et godt eksempel på en vellykket digitaliseringsprosess ved hjelp av Visma.net ERP er Amundsen Sport. De har digitalisert og automatisert en prosess som kan overføres til de fleste bedrifter som bruker logistikk.

Når en kunde bestiller klær, sendes ordren automatisk fra nettbutikken til Visma-systemet. Der går den rett inn i logistikk- og regnskapssystemet, før den legger seg til leveranse, som igjen plukkes opp av nærmeste lager.

Når de har pakket, sendt og registrert ordren, rapporterer og oppretter systemet en faktura som kan sendes til kunden. Samtidig får e-handelssystemet beskjed om at ordren er komplett, og gir beskjed til kunden om at pakken er på vei.

Sømløst og effektivt – akkurat slik det bør være.

Kanskje er ikke din prosess helt lik – men snakker du med noen som kan dette, vil de kunne se på hvilke utfordringer din bedrift har og hvordan gode og riktige system kan bidra til å løse disse.

Det eneste du ikke trenger å lure på, er om tiden for digitalisering er inne. Det var den i går!

Artikkelforfatteren

Mari Kjellesvik

Visma.net-trainee fra verdens navle, Etne, med master i logistikk og supply chain management. Brenner for logistikk og effektivisering!