Lesetid: 4 minutter

Hjemme streamer vi musikk, serier og film og betaler med Vipps – før vi går på jobb og ukritisk knoter med gamle og utdaterte systemer. Hvorfor er det sånn?

Ta opp telefonen din, og se over appene dine. Kanskje har du Spotify eller Apple Music der. Det er jo mye mer praktisk å ha det på mobilen enn å fortsatt gå rundt med en Discman.

Jeg vil gjette at du også har Vipps. For det er jo mye enklere å vippse folk enn å lete opp en minibank, ta ut penger og gi dem kontantene i hånda.

De fleste av oss har også nyheter der inne. Kanskje har du til og med satt opp varsling, slik at du enkelt og raskt får oversikt når det skjer noe som favner dine interesseområder.

PÅ HJEMMEBANE: Hjemme snakker vi til en Google Home, starter robotstøvsugeren fra en app, Vippser venninnen og streamer serier. (Foto: Adobe Stock)

På privaten har de fleste av oss funnet digitale løsninger som effektiviserer og forenkler våre hverdagslige gjøremål. Paradoksalt nok går mange av oss som samtidig hver dag på jobb for å «knote» med gamle, ineffektive og utdaterte systemer.

Hvorfor er det sånn? Hvorfor har vi ikke samme kritiske tilnærming til digitalisering også på arbeidsplassen?

Må endre tankesettet

Grunnen er selvsagt sammensatt. Men ofte handler det om at mange har satt seg fast i de gode, gamle rutinene. For mange ganger er jo systemene på jobb litt moderniserte – og det får holde.

Men spør deg selv: Hadde du tenkt på den måten om det gjaldt noe på privaten? Nokia 3310 er jo også litt modernisert fra de første mobilene – men jeg tviler på at du ville brukt denne mobilen i dag.

Dette tankesettet burde dere også ha rundt systemene på jobb: Er de modernisert, integrert og automatisert? Eller går det an å effektivisere dem på noen måte?

VANSKELIG VALG? Hvilken av disse to telefonene ville du valgt i 2020? (Foto: Adobe Stock)

Viktig for å være attraktiv arbeidsgiver

En slik tankegang vil ikke bare kunne spare firmaet for tid og penger. Det vil også gjøre firmaet attraktivt på arbeidsmarkedet. Skal dere tiltrekke dere de beste fra skolebenken, må det være tiltalende for de unge å velge dere. 

Løper de ansatte rundt med Nokia 3310-telefoner – altså bruker utdaterte systemer – vil de heller velge en konkurrent som virker mer fremoverlent når det kommer til digitalisering.

For noen bedrifter er det selvsagt enklere enn andre. Firmaer med flere generasjoner i samme team, for eksempel, kan støte på utfordringer. Ikke alle vil være positive til endringer.

Men her er det kritisk å gjøre en innsats for å få med seg alle de ansatte. En digitalisert bedrift sparer tid og penger på at systemene snakker sammen og at dagligdagse prosesser er automatisert. Når du kan plusse på at dere i tillegg har større sannsynlighet for å få de beste arbeidssøkerne, begynner regnestykket å bli rimelig tydelig.

Større risiko å avvente

Nokia ble ikke med i sin bransjes digitalisering. Da Apple lanserte iPhone, var den finske mobilprodusenten omtrent glemt. I etterkant har både Samsung og Huawei kommet på banen. Nokia? Fortsatt ute.

Noen vil tenke at det er for stor risiko å investere i for eksempel et nytt ERP-system. Sannheten er at de sannsynligvis tar en mye større risiko ved å sitte på gjerdet og se på mens konkurrentene høster gevinstene fra sin digitale satsing.

Spør deg selv: Hadde jeg funnet meg i å gjøre det sånn privat?

Når det skjedde med et så stort, internasjonalt selskap som Nokia, kan det også skje med din bedrift.

Det første steget på veien, er å gå gjennom hver prosess i firmaet, og spørre deg selv: Hadde jeg funnet meg i å gjøre det sånn privat? Eller hadde jeg funnet en enklere, mer effektiv, digital løsning?

Jeg sier ikke at endring skjer over natten. Det er ikke nå eller aldri. Men det er viktig å starte prosessen. Digitaliseringen har kommet et langt stykke på vei – og bare skutt fart i lys av situasjonen i 2020.

Det er på tide å samle inn Nokia 3310-telefonene og se seg om etter noe nytt.

Artikkelforfatteren

Christoffer Fernsjø

Key Account Manager med flere års erfaring fra finans- og softwarebransjen. Brenner for god rådgivning og det å løse kundens problemer.