Lesetid: 3 minutter

Det kan virke overveldende å overta en superbruker-rolle i et kraftfullt system. Men gjør du ting riktig, er det mye enklere enn du tror.

Du har blitt bedt av sjefen om å overta ansvaret som superbruker i Proplan Tiltak. Omstrukturering på arbeidsplassen, en kollega som pensjonerer seg eller andre årsaker, gjør at behovet for en superbruker i Proplan Tiltak oppstår.

Du takker ja med glede, men det er først senere det slår deg: «Jeg kan jo ikke alt i systemet. Hvordan skal jeg løse dette?».

Du ser for deg endeløse timer og kanskje til og med helger, der du bruker all din energi på å lære deg all funksjonalitet som Proplan Tiltak tilbyr. Dette kan oppleves som overveldende.

Men det trenger det ikke å være.

Vil du lære mer om Proplan Tiltak? Bli med gratis webinar og meld deg på våre nettkurs her!

Gjør rollen tydelig

En tydelig rollefordeling mellom det tekniske og det faglige i Proplan Tiltak er viktig. Dersom du får ansvaret for den faglige delen, bør dette innebære at det er noen andre som håndterer det tekniske.

Selv om listen ikke er fullstendig, er dette eksempler på ansvarsforhold som en superbruker kan ha:

  • Statistikk til NAV
  • Innhold i dokumenter / notater
  • Dokumentmaler
  • Nye brukere (ansatte)
  • Tilgangsstyring og grunndata

Bygg opp kompetanse

Det er viktig å informere om dine forventninger til organisasjonen. Sørg for at alle kolleger henvender seg via samme kanal. Dette kan være e-post, intranett, Microsoft Teams eller lignende.

Bruker du litt tid på å lære deg programvaren, vil du kunne få enda mer ut av Proplan Tiltak. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Brukerdokumentasjonen i Proplan Tiltak gir mye informasjon om hvordan applikasjonen fungerer. En oppfordring er å sette av tid til å orientere deg i skjermbilder og innstillinger. På den måten vil du bygge deg kunnskap som kommer deg og dine kolleger til gode.

Vil du lære mer om Proplan Tiltak? Bli med gratis webinar og meld deg på våre nettkurs her!

Vær i forkant av dine kolleger ved å lage et dokument eller et innlegg på intranett med ofte stilte spørsmål. For hver henvendelse du bidrar til å løse, vil dokumentet bli en kilde for kollegene dine til å hjelpe seg selv.

Visste du for eksempel at et dokument kan gjøres tilgjengelig for alle brukere via «Hjelp»–menyen i Proplan Tiltak?

Som et alternativ til å løse alt på egen hånd, ta gjerne kontakt med oss i Proplan. Våre dyktige medarbeidere tilbyr rådgivning i et format som passer. Enten via skriftlig materiell, video eller kurs.

Akkurat nå arrangerer vi en rekke nettkurs som gir deg muligheten til å få enda mer ut av Proplan Tiltak.

Artikkelforfatteren

Thomas Jenssen

Fagkonsulent, Proplan Tiltak. Thomas' ambisjon er å løse hvert oppdrag på en slik måte at kunden får mer enn forventet. Med femten års erfaring innen fagfeltet tiltaksgjennomføring tilbyr han opplæring-, rådgivning- og kurstjenester.