Lesetid: 5 minutter

Tre fascinerende, sosiale eksperiment som viser hvorfor det som regel er klokest å stå for valget du har tatt.

Å ta valg kan være vanskelig. Uansett hvilken avgjørelse du skal gjøre finnes det antageligvis drøssevis av alternativer å velge mellom. Mulighetene er mange, uavhengig om situasjonen er kjøp av ny bil, søk inne på en datingapp, valg av ERP-systemeller syltetøy

Men la oss si at du faktisk har klart å ta et valg. Gratulerer! Hva er med på å bestemme hvor fornøyd du er med valget som er tatt? Jeg skal nå fortelle deg om mekanismene som gjør at muligheten til å ombestemme deg faktisk vil gjøre deg mindre fornøyd med valget. 

LES OGSÅ: Derfor trenger ledere begrensninger for å få større frihet

Du liker valgene dine

For å gi dette litt kontekst skal jeg fortelle om et lite artig eksperiment. 

En gruppe personer ble bedt om å rangere seks malerier av Monet fra det de likte best (1. plass) til det de likte minst (6. plass). Deretter fikk de beskjed om at de fikk valget om å få med seg hjem en kopi av et av de to maleriene de hadde rangert på plass tre og fire. Altså de to bildene rangert midt på skalaen. Her valgte de aller fleste naturligvis nummer tre. 

Det interessante er det som skjedde da de en tid senere ble spurt om å rangere bildene på nytt. For hva skjedde? Jo, det bildet som de nå eide ble flyttet opp på andreplass. Bildet de valgte bort, ned på femte. Med andre ord: «Det bilde jeg eier er kulere enn jeg tenkte, og det bildet jeg valgte bort var egentlig ganske teit». Det at du har gjort et valg fører til at du liker det bedre!

Hvilket bilde vill du valgt, og ville du ombestemt deg om du fikk sjansen? (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Dette eksperimentet ble gjentatt med pasienter med en skade på hukommelsen i hjernen som gjorde at de ikke har evner til å skape nye minner. De rangerte og valgte et bilde de skulle få, og en time senere (når de hadde glemt alt som nettopp hadde skjedd) ble de bedt om å rangere bildene på nytt. 

Her kommer det som er utrolig fascinerende. Selv om de ikke evnet å huske hvilket bilde som var deres, viste de nøyaktig samme atferd som de friske deltakerne. «Deres» bilde ble rangert høyere, og det bildet som ble valgt bort ble rangert lavere. Valget hadde ført til en endring i hva de subjektivt likte!

Men hva om du kan ombestemme deg?

Ja, hva skjer når du får muligheten til å endre valget ditt? De fleste vil jo tenke at det vil være bedre for deg om du har muligheten til å bytte en vare om du ikke er helt fornøyd. Svaret er veldig overraskende.  

I USA ble det satt opp et universitetskurs i fotografering og fremkalling. Deltakerne fikk beskjed om å ta tolv bilder, for så å velge ut de to de likte best for fremkalling. 

Deretter fikk de et seks timer langt kurs i fremkalling av bilder – og etter fullført prosess satt de igjen med sine to favorittbilder, fremkalt i stor størrelse. Nå kommer tvisten: «Hvilket av disse bildene vil du legge igjen? Vi trenger et av bildene som eksempelbilder til et tilsvarende kurs i England.» 

Det er ikke bare enkelt å ta viktige valg på vegne av bedriften. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Studentene var blitt tilfeldig delt inn i to grupper, hvor den ene gruppen fikk følgende beskjed: «Bildet sendes med post til hovedkontoret om 15 minutter, så du får ingen mulighet til å ombestemme deg. Bildet du velger nå er endelig, og du får aldri se det andre igjen».

Den andre gruppen fikk beskjeden: «Bildet sendes ikke før om to uker, så om du ikke er fornøyd med valget ditt kan du alltids komme og bytte. Vi skal til og med ta med bildet til deg før vi sender det slik at du kan få ta et endelig valg».

Deltakerne i de to gruppene ble målt på hvor fornøyd de var med det bildet de hadde valgt, både før og etter fristen for byttet til den andre gruppen hadde gått ut. Det viste seg at gruppen som ikke kunne bytte er veldig fornøyd med valget sitt. De som hadde muligheten til å ombestemme seg? Flesteparten var misfornøyde med valget sitt, både før og etter at byttefristen har gått ut! 

Tanker som «Er egentlig dette det beste bildet?» og «Var det andre bedre?» ser altså ut til å redusere hvor fornøyd vi er med våre egne valg, selv om vi i begge tilfeller har samme resultat: Et fint bilde vi egentlig liker godt.

Stå for det du velger

Uttrykket «gresset er alltid grønnere på den andre siden» ser ut til å få større implikasjoner. Dersom du ikke har mulighet til å velge det andre gresset vil du være mer fornøyd med valget ditt. Nok en gang er ikke flere muligheter til ditt eget beste. Når valget er tatt, vil det beste for din egen del være å binde deg til masten og ignorere de andre alternativene du muligens kunne ha gått for.

Nå vet jeg ikke hvilke valg du står overfor – men om det er snakk om å skaffe nye forretningssystemer, kan vi i Proplan hjelpe deg med å ta et godt valg som du vil bli fornøyd med.

Andre valg må du nok dessverre ta på egen hånd. Men tar du en avgjørelse – og står for det etterpå – har du kommet et langt stykke på veien!

Artikkelforfatteren

Eirik Morken

Visma.net-trainee og nyutdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Eirik er et ungt supertalent med god humor og enda bedre penn.