ERP

Hvordan velger jeg ERP-leverandør?

Står du foran et ERP-bytte? Da bør du velge en leverandør med en leveransemodell.

Av
Turid T Veire
Sist endret
23. august 2023
Bilde av en mann i blå skjorte som holder foredrag og peker på noe til høyre for seg
Du ser at det er et gap mellom der bedriften din er i dag og der dere ønsker å være, som flytting av ERP-systemet opp i skyen vil dekke. Men du vet samtidig at et ERP-bytte vil kreve mye både av deg og kollegaene dine. Du ønsker derfor at prosjektet skal gå så knirkefritt som mulig.  

En leverandør med leveransemodell vil sørge for det.

Hva er en leveransemodell?

En leveransemodell er i korte trekk et prosjektstyringsverktøy som sørger for best mulig flyt i prosjektet gjennom å definere hver fase, hva den inneholder og hvor veien går videre.

Det aller viktigste modellen tilfører, er kontroller, avsjekk og godkjenning underveis. Slik er både du som kunde, og vi som leverandør, sikre på at vi er helt enige. Vi er enige om hvor vi er, hvor vi skal, og hva som skal til for å komme dit. Det som forventes hos begge parter. For det er ikke til å legge skjul på at implementering av ERP-system er store greier. Og her MÅ vi vite hva vi holder på med.

Nå som ERP-systemene har tatt reisen opp i skyen, er det ennå viktigere enn før. Fordi systemene har blitt større, integrasjonene flere, og verdiskapningen ligger i å begynne og bruke systemet.

Hvordan fungerer Proplans leveransemodell?

Leveransemodellen vi har utviklet gjennom over 30 år med Visma-samarbeid og ERP-leveranser, kaller vi PLM.

Den er finjustert utallige ganger gjennom årenes løp , og er fortsatt et levende dokument. Inspirasjonen henter vi fra ERP-guru over alle, Bo Hjorth Christensen.

Disse 3 bokstavene kan stå for allverdens, men hos oss står de for Proplan Leveranse Modell. En metode som funker. For både kundene våre og oss.

Under ser du modellen vår, etterfulgt av en beskrivelse av hver fase.

En illustrasjon som viser de forskjellige stegene i proplan leveranse modell og hva som inngår i hver av de 5 fasene

Vi tar utgangspunkt i en Tilbudsfase

I denne fasen er det viktig å avklare at vi kan dekke ditt behov. Her kjører vi et forprosjekt, skisserer et konsept og skriver kontrakt. En naturlig oppstart av samarbeidet og prosjektet.

Vi går deretter videre til Detaljanalyse

Dette er den viktigste fasen av alle, for her går vi ned i de viktige detaljene, som sikrer prosjektets suksess. Workshops er en viktig del av denne fasen, der også spesifikasjonene gjennomgås og akseptansekriteriene du som kunde har. Denne fasen avsluttes med det som gjør vår modell til en suksess – nemlig godkjenning. Med godkjenninger underveis sikrer vi at alle er enige om hvor vi er og hvor vi skal. Før vi går videre.

I denne fasen settes prosjektet opp i prosjektstyringsverktøyet vårt, som du som kunde også har tilgang til. Slik har vi full kontroll på prosjektet.

Neste fase er Leveransestart

Det er her designet settes, sammen med parameterne og spesialutvikling, om det er behov for det. Opplæringen av de ansatte starter også i denne fasen og er avgjørende for prosjektets suksess. Ved å kunne starte opparbeiding av innsikt i systemet tidlig, sikrer vi at de ansatte er med og tar eierskap til nytt system. Demoen vi setter opp til dere er på deres lisens og med deres egne data. Det gjør opplæringen mye lettere, siden dere har et forhold til dataene som brukes.

Da er det klart for Overlevering

Her fyller vi på med mer opplæring og kurs, og driften settes i gang. Også denne fasen avsluttes av en godkjenning, som markerer overleveringen av system og overføring av eierskap.

Sist, men kanskje også viktigst: Oppfølgingsfasen

Der mange leveranser stanser etter overleveringen, fortsetter den hos oss. Det er fordi vi ser at oppfølgingsfasen er utrolig viktig. Og vårt mål er at du som kunde føler deg trygg på det nye systemet. Her planlegger vi mer opplæring om det trengs, og holder jevnlige oppfølgingsmøter med deg.

Om du ikke har signert en allerede, vil du ved overlevering bli tilbudt en supportavtale. Du må ikke ha den, vi hjelper deg uansett. Men det er jo helt klart en fordel. Med supportavtale får du nemlig:

😅 Fast pris på så mye hjelp du bare orker
📞 Prioritet i køen
💻 Mest mulig glede av systemet du har investert i

Her finner du mer informasjon vår support.

Hvorfor skal jeg velge Proplan?

Enkelt! Du skal velge oss på grunn av menneskene og PLM. Og fordi vårt fokus er på deg som kunde og ditt behov.

En av hovedutfordringene vi ser hos våre kunder er at de har et utvalg systemer som både overlapper hverandre og ikke nødvendigvis snakker godt sammen. Det vi gjør bra er å tilby systemer som tillater vekst, automatisering av prosesser og ikke minst, den viktige oversikten.

Fordelene med å samarbeide med oss er at vi ser løsninger på tvers av kunder og systemer, og er derfor gode på rådgiving i forhold til system og løsninger. Vi leverer det du trenger.

Vi hjelper altså til med å bygge broer. Binde sammen og spille systemene gode. Vi leverer alt: Lønn og HRM, regnskap, logistikk og integrasjoner. Vi er en partner, ikke bare en leverandør.

Vårt største ønske? At du kommer til oss FØR du er låst opp mot en løsning. Det er fordi vi så ofte ser et totalbilde basert på vår erfaring og teknologiske kompetanse, som ikke er så lett for deg å se.

Så jo tidligere, jo bedre. Det gir de beste systemløsningene!

Bilde av mann i blå skjorte som står og holder foredrag
Ørjan Myhr, Proplans løsnings- og leveranseguru!

Det er menneskene som utgjør Proplan

Hvem som helst kan levere systemer, men det er menneskene som utgjør forskjellen. Magien ligger nemlig i hva vi hjelper deg med å få ut av systemene dine.

Her hos oss har vi over 50 sertifiserte konsulenter (51 for å være nøyaktig) som hver dag står på for at du som kunde skal få den støtten og supporten du trenger for at systemene du har både skal forenkle hverdagen din, men også styrke konkurransekraften din.

Ingen av våre kunder går alene.

Vil du vite mer? Send inn skjemaet så tar vi kontakt!

Ved å sende inn skjemaet bekrefter jeg at jeg har lest og godtatt Proplans Personvernerklæring.

Du kan også ringe eller sende oss en e-post