Hva blir ditt digitaliseringsfortrinn?
Digitalisering handler ikke om å være god på Facebook, LinkedIn og AdWords. Digitalisering er derimot å bruke teknologi for å fornye, forenkle og forbedre.
For mange betyr dette i praksis å automatisere administrative oppgaver, men vi snakker virkelig alvor når vi bruker digitale verktøy til å forandre virksomheters kjerneområder.
Jeg kan skrive under på at digital transformasjon har bidratt til forandringer her hos oss i Proplan. Hos oss er programvare og IT-konsulenttjenester varene. Andre kommer til oss for å få hjelp til å digitalisere. Derfor må vi ta vår egen medisin.
Må du automatisere administrative oppgaver? Svaret er ja, det hersker ingen tvil. Konkurrentene dine kommer til å gjøre det og de kommer til å få en kostnadsfordel i forhold til deg. Eller så kan du komme dem i forkjøpet og få et konkurransefortrinn selv.
Men, det store, digitale slaget står ikke om administrasjon og rutiner. Det står om hva og hvordan vi leverer, med andre ord; bedriftens forretningsmodell. I Proplan jobber vi med prosessrådgivning og programvareutvikling, vi jobber sammen med kundene våre om forbedringer i deres virksomhet.
Her er et eksempel:
Som så mange andre opplevde Modex (tidligere Euro Offshore) omstilling i oljeserviceindustrien. Modex leier ut flere tusen utstyrsenheter til offshorevirksomheter. Akkurat som flyselskaper tjener de ingenting på å ha utstyr stående på bakken.
Sammen med Proplan satte Modex opp en digital løsning som ga stålkontroll på hvilken status enhetene hadde til enhver tid. Hvor det var utbedringsbehov og hvor de skulle videre. Et eksempel på optimalisering er når en enhet har kommet i retur og skal kontrolleres før man vet «neste steg». Da har man gjort store administrative besparelser ved å registrere disse kontrollene lettvint ute på basen, slik at man til enhver tid vet statusen til enhetene.
Løsningen gjør at Modex får langt bedre kontroll over utleiepoolen sin, samtidig som tidsstemplingene på alle transaksjonene gjør at man er i stand til å lage et uendelig antall rapporter. Denne informasjonen kan gjøre fremtidig beslutninger langt enklere. I stedet for å måtte investere i flere utleieobjekter, får Modex i tillegg mer ut av sitt eksisterende utleieutstyr.
Digitalisering er derimot å bruke teknologi for å fornye, forenkle og forbedre.
Ved hjelp av digitale verktøy har bedriften effektivisert og forenklet arbeidshverdagen for medarbeidere, samt blitt enda litt bedre på kundeservice.
Har du hørt uttrykket «Programvare spiser verden»? Det stammer fra en artikkel i Harvard Business Review i 2011, ”Hvorfor programvare spiser verden” (Abo.), skrevet av Marc Andreessen. Han var sentral i utviklingen av Mosaic Internet browser og dermed nettlesere slik vi kjenner dem i dag. Og, allerede tilbake i 2011 så han det mange begynner å forstå i dag; uansett hva du driver med, så må du se med nye, «digitaliseringsøyne» på virksomheten din så du ikke blir det neste firmaet som blir utkonkurrert. Vi kan vel alle være enige om at den digitale transformasjonen er i gang i høyt tempo.
Eksemplene som ofte blir nevnt er medias kamp om annonsekronene med Facebook og Google, hotellenes som ble tatt på senga av Airbnb og drosjenæringen av Uber. Virksomheten til de fleste norske bedrifter vil ikke få like stor medieoppmerksomhet som disse digitale transformasjonene, men kan være like dramatiske.
Derfor må digitalisering inn i styrerom og ledermøter, og vi må lytte med fornyet interesse til medarbeidere og andre folk med utradisjonelle forslag. Har man ikke kompetansen selv er det kanskje nødvendig å få eksterne øyne til å vurdere virksomheten. Tar man den digitale revolusjonen på alvor og finner sitt digitaliseringsfortrinn, er det større sjanse for at din bedrift kommer seirende ut av det.