Lesetid: 4 minutter

Etter noen måneders intens opplæring i Visma.net, er Proplans tre traineer ikke i tvil: Dette er et system vi kan forvente store ting fra i 2021.

Som en del av Proplans storsatsing på Norges ledende ERP-system i skyen, Visma.net, kom det i fjor sommer inn tre traineer.

Janette Hansen, Mari Kjellesvik og Eirik Morken satte på kort tid sitt preg på firmaet, blant annet gjennom den populære trainee-bloggen, hvor de deler tanker og ny kunnskap underveis i reisen.

Gjennom et intenst halvår har de tre vært gjennom et hektisk, men lærerikt og spennende trainee-løp.

Og de legger ikke skjul på at det har vært utfordrende – men veldig gøy.

– Læringskurven har vært brattere enn Stoltzekleiven (if you know, you know), og hjernen har til tider jobbet like hardt som Internet Explorer med alt for mange faner åpne. Heldigvis har Proplan lagt til rette for at vi tre traineer skal få et så godt samarbeid som mulig, gitt situasjonen i samfunnet, forteller Janette Hansen.

Fra venstre: Mari Kjellesvik, Janette Hansen og Eirik Morken.

Dette syntes de var mest interessant

Som statistikk- og tallnerd har hun likt spesielt godt å jobbe med OneStop Reporting, og det å se hvordan store mengder data kan behandles for å hente ut ønsket informasjon. 

– Er det noe med Visma.net som har overrasket deg underveis?

– Omfanget av programmet, og hvor mye man kan gjøre i de forskjellige modulene. I tillegg har jeg et inntrykk av at Visma er veldig mottakelig for forbedringsforslag. Det er positivt for både kundene og oss konsulenter. Det hadde jeg i grunnen ikke regnet med gitt størrelsen på Visma, svarer hun.

Eirik Morken, som har satt stor pris på å få bli kjent med sine to med-trainees, er opptatt av effektive arbeidsprosesser. Derfor synes han automatiseringstjenestene AutoPay og AutoInvoice har vært mest interessant å fordype seg i. 

– I år vil vi nok se at Visma slipper enda mer god funksjonalitet for automatisering, så jeg ser frem til å få teste ut disse og se hvilke muligheter det kan gi brukerne, sier Morken.

Mulighetene i Visma.net er mange – enten det er logistikk eller automasjon som er viktigst for deg. (Illustrasjonsfoto)

«Logistikknerden» Mari har, ikke overraskende, hatt mest glede av dypdykket ned i Visma.nets logistikkmodul. Det er denne som gjør at hele flyten med bestillingsforslag, innkjøp, varemottak og salg kan gjøres sømløst og forståelig – noe som kan forenkle arbeidshverdagen til kundene betraktelig.

– I tillegg til det som finnes i Visma.net har vi mange gode integrasjoner, som for eksempel håndterminaler som arbeider godt med systemet. Det gleder et logistikkhjerte. Det er også veldig interessant å tilpasse forespørsler og rapporter til kundens behov. Det tar litt tid, miksing og triksing, men det er ganske kult når man får det til og kunden blir superhappy, forteller Kjellesvik.

– Vil slå positivt ut for Visma.net

Nå ser de tre frem til det som kan bli et svært spennende år for Visma.net.

– Visma er klare på at Visma.net er et stort satsingsområde for dem. Det indikerer mer brukerfunksjonalitet og flere fiffige løsninger. Det blir veldig spennende, sier Hansen.

– Fjoråret tvang en del bedrifter til å tenke nytt og se verdien i velfungerende, skybaserte systemer. Alle kan jobbe hvor de vil og når de vil. Det kommer nok til å slå positivt ut for Visma.net i 2021, supplerer Kjellesvik.

Dersom noen der ute skulle få mulighet til å bli Visma-trainee, er de tre supertalentene ikke i tvil om hva deres råd er: Grip den med begge hender.

– Traineeopplaget til Visma anbefales varmt. Du får mye kontakter, både hos Visma og ute hos bedrifter, sier Kjellesvik.

– Selv har vi vi Proplan-traineer blitt utrolig sammensveiset. Vi har blant annet en superhemmelig chat på Workplace som oppdateres kontinuerlig gjennom dagen med ulike problemstillinger i Visma.net (og selvfølgelig de siste oppdateringene på livet generelt), fortsetter hun.

Traineenes første måneder i Proplan har bestått av mye kursing. Nå skal de i større grad bli kastet i ilden, og få bryne seg på reelle caser. Det gleder de seg alle til.

– Så håper vi jo også at vi i løpet av året kan få mulighet til å dra ut til kundene, i stedet for å ta alt over Teams. Men vi skal løse det uansett hvordan vi må gjøre det, avslutter Kjellesvik.

Artikkelforfatteren

Fredrik Fornes

Kommunikasjonssjef i Proplan. Utdannet journalist og mange års erfaring fra avis- og forlagsbransjen, samt reklamebyrå.