Lesetid: 4 minutter

Det krever noe helt spesielt for å drive en familiebedrift med suksess gjennom generasjoner. Slik har Veflen Entreprenør klart det.

I 1954 startet Otto Veflen et lite entreprenørfirma på Skarnes i Sør-Odal kommune. Lite visste han om at barnebarnet Hans-Otto fortsatt skulle drive firmaet med suksess, og rundt 80 ansatte, 66 år senere.

Hans-Otto er sønn av Halvard Veflen, som ledet firmaet i hele 42 år. Halvard er ikke alene om ha lang fartstid i firmaet – flere ansatte har viet hele karrieren til Veflen.

Det er imponerende – men innebærer også en risiko for å gro seg fast i gamle rutiner og systemer. Det har Veflen vært klar over og tatt på alvor. Helt fra starten har det vært viktig for dem å følge med i utviklingen – og aller helst ligge litt i forkant.

KAN FAGET SITT: I mer enn 65 år har Veflen Entreprenør vært gode på å grave grøfter i Oslos gater. Gjennom årene har de opparbeidet seg særlig mye erfaring med tele og fiber. (Foto: Veflen.no)

Penn og papir-alderen

Hans-Otto trekker på smilebåndet når han tenker tilbake på hvordan ting var da Veflen ble startet opp for rundt 65 år siden.

– Det var veldig annerledes, for å si det mildt. Det var få maskiner og stort sett bare manuelt arbeid. Ting som timeregistrering gikk på penn og papir, og det var også vanskelig å kommunisere med anleggene. Man måtte fysisk oppsøke plassen, så faren min var nesten konstant på reisefot, forteller han.

Det slipper de i mye større grad i dag – noe som har frigjort både penger og verdifull tid.

– Vi forstod tidlig viktigheten av digitalisering, og har aldri vært redde for å teste ut nye ting. Det har betydd mye for driften, særlig med tanke på at vi driver over et stort, geografisk område, fortsetter Hans-Otto.

“Vi forstod tidlig viktigheten av digitalisering, og har aldri vært redde for å teste ut nye ting.”

Hans-Otto VeflenDaglig leder, Veflen Entreprenør

Tok grep for å fjerne frustrasjon

Med en klar tanke om at de hele tiden ønsker å ta nye steg, har firmaet alltid utfordret seg selv og leverandører på løsninger. I 2017 opplevde Veflen at forskjellige leverandørene av systemene ikke snakket veldig bra sammen. De ønsket derfor å samle systemene hos én forhandler. Da passet det fint at økonomisjef Anne Tine Tveter ble oppringt av en selger fra Proplan.

– Jeg er ikke noe dataekspert, men jeg skjønte at dette burde kunne gjøres på en mer effektiv måte. Å få alle løsningene på én plass betyr mindre frustrasjon og mer tid spart, forklarer Tveter.

EKSPERTER I ØST: Geografisk har Veflen hatt oppdrag over hele landet, men har de siste 30 årene satset spesielt på Østlandsområdet med hovedvekt på Oslo, Akershus og Hedmark. (Foto: Veflen.no)

For Tveter har det vært viktig å jobbe med en leverandør som er god å kommunisere med, og evner å formidle ting på en lettfattelig måte.

– Vi er særlig fornøyd med Proplan-konsulentene på Visma Business og Huldt & Lillevik lønn. De snakker til oss slik at vi forstår, ser helheten og er veldig nøye i oppfølgingen, sier Tveter.

Etter to tunge år i 2017 og 2018 leverte Veflen et kjempeår i 2019. Koronasituasjonen til tross er prognosen for 2020 bra. 

– Vi er i en sesongbetont bransje og kan være sårbare om sesongen blir kort på grunn av lange og kalde vintre. Da må vi i det minste sørge for at vi ikke kaster bort tid og penger på systemer og leverandører som ikke prater sammen, avslutter Tveter.

Kundeprofil

  • Navn: Veflen Entreprenør AS
  • Bransje: Entreprenør
  • Antall ansatte: Rundt 80
  • Område: Østlandet
  • Besøk nettsted