Lesetid: 3 minutter

Hver onsdag setter vi i Proplan av tid til å ringe kundene våre. Du vet, på den gode gamle måten hvor du løfter av røret og slår av en hyggelig prat. Denne uken hadde jeg satt av tid til å ringe kunder innen varehandel og engros. Målet var å få sjekket kundens interesse for å bytte sitt nåværende (og kanskje utdaterte) ERP-system, med noe som var mer moderne og effektivt (les Visma.net).

«Det er i motbakke det går oppover». En populær klisje, og kanskje spesielt i år. Sannheten er at de ofte stemmer, det er derfor de har blitt en klisjé.

Det er i motbakker det går oppover

Jeg hadde mange gode samtaler, men praten med en av kundene mine var en tankevekker for oss begge. Forhåpentligvis også deg som leser nå. Bytte ERP-system NÅ, er du gal? Det er jo fortsatt koronatilstander hos oss sa kunden på en hyggelig, men bestemt måte.

—  Jammen, sa jeg – har du ikke råd, eller har du ikke tid?

— Jeg har hverken råd eller tid, sa kunden – det er motbakke så det holder her.

— Jammen, sa jeg på nytt, og prøvde meg med et lite ordtak «det er jo i motbakke det går oppover».

Vi fikk en god prat, som konkluderte med å fortsette med dagens løsning. Inntil videre.

“Å bytte ERP-system passer egentlig aldri, men på et eller annet tidspunkt må det skje. For ikke å bli akterutseilt er det en dyd av nødvendighet!”

Jan Elling SkaugerumForretningsutvikler Visma.net

Planlegg for fremtiden

Denne samtalen fikk meg til å tenke på Schibsted sin egen kampanje i Aftenposten i sommer, der de spør: Når skal vi starte med annonseringen igjen? Og de svarer seg selv i samme annonse: For 3 måneder siden. Det er lett å tenke at nå er det dårlige tider, nå er det motbakke.  Nå må vi kutte kostnader. La oss starte med markedsføringen. Og la oss for all del ikke bytte ut de gammeldagse og tungvinte økonomiløsningene. Det har vi hverken tid eller penger til.

Kan vi lære noe av Skigaarden i Hemseldal?

Den nye storsatsingen i Hemsedal er et god eksempel på noen som velger å gå mot strømmen. Med mange helsider i Aftenposten denne sommeren ønsker de allerede nå alle vinterentusiaster velkommen til sin nye resort i Hemsedal. De har valgt å ikke vente til vinteren kommer, og starter markedsføringen allerede nå. Snakk om å legge inn rett gir tidlig i motbakken! Så vil tiden vise seg om deres tankesett lønner seg i det lange løp. For det er nettopp hva alt dette handler om – å agere, og forberede seg på noe som er annerledes enn i går og i dag. Vi må forberede oss på det som skal komme, ikke på det som har vært.

Hva med ERP?

Det samme gjelder for investering i nytt ERP-system, ref. min kundesamtale tidligere i dag. Selv om vi konkluderte med at det beste for han var å fortsette med dagens system,  fikk han noen innspill, gjorde seg noen tanker, og forsto at han måtte gjøre noe om ikke så lenge. Vi avtalte å snakkes igjen om noen måneder!

Jan Elling

Effektiviserer og moderniserer grossister, varehandelsbedrifter og andre virksomheter, med Visma.net ERP og tilsluttede løsninger

jes@proplan.no // 977 55 579