Lesetid: 4 minutter

Trenger du egentlig en fysisk butikk om du allerede har en sterk netthandel i ryggen? Svaret er ja – og dette er grunnen.

Det er mange meninger om fremtidens varehandel. Hvorvidt bruken av fysiske butikker kommer til å fases ut og hvilke trender som kommer til å dominere.

Andelen nettbutikker og netthandel øker hele tiden. Nettbutikker tilbyr ofte et større varesortiment og lavere priser enn fysiske butikker, og når folk blir mer og mer spesifikke i hva de ønsker seg, er dette en stor styrke.

Men kan det bli for mye å velge mellom? Vi mennesker vil ha alle muligheter åpne. Når vi har en vare vi ønsker å kjøpe, vil vi helst ha den levert i går. Men hva om du ikke vet hva du er på utkikk etter? Da kan kanskje en stor netthandel bli mer forvirrende enn en fysisk butikk hvor du har servicemedarbeidere til din disposisjon.

Omnikanal-strategi

Tilgang til kvalifisert personale for veiledning før, under og etter kjøp er gjennomgående viktig i fysiske butikker, og kanskje det største konkurransefortrinnet mot nett. I tillegg til veiledning, har du også større potensiale for oppsalg og mersalg. Men, man må innrømme at det er mer behagelig å sitte hjemme i sofaen, under et varmt teppe og bestille akkurat hva du ønsker deg og få det levert enten til nærmeste butikk eller rett på dørstokken.

Et kjennetegn på suksessfulle, fysiske bedrifter er at de har startet på nett og blitt store der først, i tillegg til at de kun har solgt en type produkt – som de har blitt best på.

Ved å ha en sterk netthandel i ryggen får du også en solid mengde data, som gir et stort konkurransefortrinn. Denne kombinasjonen høster fordelene ved større varesortiment og lavere priser, samt kvalifisert personale.

Den fysiske butikken blir et showrom

Men hva skal du med en fysisk butikk om du allerede har en sterk netthandel i ryggen? Bruk showroom! Det betyr at du hovedsakelig selger via nett, men kunden har mulighet til å se og prøve varene i butikk, samt få veiledning fra personalet.

Butikken trenger bare én variant av varen, noe som gjør at både areal-, kapital- og personalkostnadene kan reduseres. Showroom tillater også kundene å returnere varer de har kjøpt online. Det er med å bygge lojalitet på tvers av kanaler.

Kunden ønsker omnikanal

Fysiske butikker uten kobling til nettbutikk opplevde dessverre nedgang i aktivitet i 2020. Dette kan henge sammen med at folk ble oppfordret til å holde seg hjemme. Stengte butikker og permitteringer var realiteten for mange.

Denne problemstillingen gjorde det tydeligere at en blanding av nettbutikk og fysisk butikk styrker forretningsmodellen og kan gjøre deg mer robust i møte med markedsendringer. Her kommer begrepet «omnikanal» inn.

Butikker som er til stede både fysisk og digitalt gjør det best nå – og sannsynligvis i fremtiden. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Omnikanal handler om kundeopplevelsen, der kundene får en tilnærmet lik opplevelse i alle salgskanaler bedriften opererer i.  Adyens Retailbarometer viste at kundene er veldig interesserte i dette:

  • 54 prosent sier de vil være mer lojale mot en forhandler som lar dem kjøpe ting på nettet og returnere dem i butikken. 
  • 42 prosent vil være mer lojale mot en forhandler som gjorde det mulig for dem å handle i butikken og fullføre handelen på nettet, eller omvendt.  

Dersom du vurderer å starte denne typen virksomhet, er det viktig at du lager et samspill mellom butikkene som oppleves sømløst av kunden. Du må ha en modell der butikkene kommuniserer til kunden gjennom felles kommunikasjonskanaler.

Dersom kunden bestiller et produkt på nett og vil ha den utlevert i butikk, må nettbutikken foreslå nærmeste butikk selv, basert på postnummer.

Logo og design på nettsiden må samsvare med logo brukt i den fysiske butikken. Kunden må få en opplevelse av at de handler på samme sted, og at de ansatte i nettbutikken «arbeider på samme kontor» som de i butikken.

Det er ingen grunn til å tro at fysiske butikker kommer til å dø ut med det første. Men at modellen må tilpasses, er det liten tvil om. Sannsynligvis vil blandingen av nettbutikk og showrom være noe vi ser mye mer av i tiden som kommer.

Visma.net har gode integrasjoner med netthandelsplattformer. Vi i Proplan står klare for å hjelpe deg med å ta bedriften din videre inn i fremtiden!

Artikkelforfatteren

Mari Kjellesvik

Visma.net-trainee fra verdens navle, Etne, med master i logistikk og supply chain management. Brenner for logistikk og effektivisering!