Lesetid: 4 minutter
odd ingve garpestad

Klarer vi å skrive en hel artikkel uten å nevne korona, COVID19 eller pandemi? Litt usikker, men la oss prøve med litt andre ord. Som en motvekt til mye av innholdet som finnes, vi vil gjerne reflektere litt om hva vi har lært de siste tre månedene, og hva tar vi med oss videre?  Vi håper vi kan tillate oss å si, at sett fra et helt overordnet perspektiv, har dette vært en lærerik reise. Vi har lært mye hva som bor i den enkelte, verdien av godt samhold – og effekten av digitalisering 

Odd Ingve Garpestad – Adm. Dir og gründer av Proplan 

Jeg har lært at folk er tilpasningsdyktige. Dette har vært en dryg motbakke som vi ikke helt ser enden på enda – men jeg er sikker på at vi kommer styrket ut av den. Proplan er i en bransje som lenge har frontet viktigheten av å digitalisere. Dette ble over natten veldig tydelig når en tredjedel av Norge ble satt på hjemmekontor.  

Selv var jeg glad for at vi hadde gått over til Microsoft Teams for samhandling, og ikke minst digital signering med Visma Sign. Timingen kunne ikke vært bedre for disse anskaffelsene. Jeg har også lært et nytt begrep; tvangsdigitalisering. Det synes jeg er interessant, og ganske dekkende på mange måter. Digitaliseringstoget kjører kjappere enn noen gang, og selv om det kan høres kynisk ut er det på mange måter Darwin, og «the survival of the fittest», som rår for mange bedrifter. 

Svein Fagerland  – Direktør for forretningsutvikling og digitalisering

Det er mange bransjer som har imponert meg den siste tiden Utelivsbransjen er  faktisk én av dem. De var kjapt på ballen og fikk utviklet en app/nettside for servering. Dette for å unngå kødannelse. Betalingen skjedde på Vipps, så sømløst og brukervennlig at jeg blir overrasket om vi noen gang går tilbake til hvordan vi hadde det før. Jeg blir fort imponert når jeg ser en slik endringsvilje, det er jo dessverre ofte der digitaliseringen har stoppet opp tidligere.  

Ingvild Erøy Prestårhus – Markedssjef i Proplan

Jeg synes nesten det er litt ironisk at, til tross for sosial distansering, har jeg sjelden sett kolleger eller familie oftere. Dog gjennom en skjerm. Teams (jobb) og Facetime (privat) er begge gode eksempler på gode digitale opplevelser. Webinarer har også fått en oppsving. I mine øyne er dette et format som er enklere for både den gjengse kunde og arrangør. Geografiske avstander blir irrelevant, og man får mer verdi ut av innholdet som blir skapt – da det er enkelt å se i opptak. For fremtiden tror (og håper) jeg det vil bli mer digitale møter, til fordel for fysiske.  

Tor Ommund Ljosland – Daglig leder i Proplan Utvikling

At webinarer og digitale møter har fått en oppblomstring er det ingen tvil om. Jeg synes det er et spennende format. Til tross for at det alltid er å hyggelig å se andre folk, IRL (i ekte live) er dette ofte mer effektivt. Det er også interessant å se hvordan en kan løse utfordringer med nye rammer, eksempelvis det å levere frokost på døra med Morgenlevering. Det var en populær gest på vårt forrige webinar 

Vilde Von Krogh – Markedskoordinator i Proplan

IKEA har imponert meg stort. De har fort tatt i bruk alle digitale virkemidler, og bruker det på en genial måte. Dette fikk jeg erfare når jeg skulle bestille kjøkken for to måneder siden. Det hele ble planlagt digitalt, via Teams. Kjøkkenplanleggeren hos IKEA delte skjerm, og vi jobber sammen i et 3D program. Når vi var ferdige, genererte systemet en plukkliste som ble sendt til lageret. 24 timer senere stod kjøkkenet på trappen min. God teknologi sikrer nøyaktighet. Alt stemte på en prikk, ned til den minste skrue. (Ja, du leste riktig!). Et skoleeksempel på det vi i Proplan alltid forkynner – digitalisering og automatisering reduserer manuelle feil.  

Kari Holm – Daglig leder i Proplan Regnskap

Som daglig leder av et regnskapsbyrå er det kanskje ikke overraskende at jeg er over snitt opptatt av floskelen og hashtaggen#holdenehjuleneigang. Det er en kjent sak at det lønner seg å investere i nedgangstider, men jeg skal innrømme at det kan være krevende å utøve i praksis. Men, når vi formidler dette til kunden, må vi også kunne se oss selv i speilet og gjøre det samme. Proplan Regnskap lanserer til høsten en ny nettside. Det er en stor satsning for oss, som er et tydelig signal på at vi investerer både penger – og tid, i nedgangstider. Dette gjør vi for å satse på fremtiden.