Lesetid: 3 minutter

Små barn vrir ikke på ting for å si det du helst vil høre. De sier ting som de er. Der har konsulenter og bedriftsledere mye å lære.

Hei, 6 år gamle deg. Forestill deg dette: Pappa står på kjøkkenet og lager middag. Han ser at du står der og lurer på om du har noe å fortelle. Nå må du ta en viktig avgjørelse. 

Du har tre valg:

  1. Du kan si det Pappa vil at du skal si: «Jeg har ryddet rommet mitt og gått tur med hunden i dag». Pappa vil bli kjempefornøyd (selv om du bare dyttet rotet inn under dyna).
  2. Du kan si det du selv har lyst til: «Vennen min har et kjempekult vanngevær, sånn vil jeg også ha! Det kunne sprute 15 meter og…». Personlig synes du dette er både viktig og interessant å snakke om.
  3. Du kan si det Pappa egentlig trenger å vite: «Jeg så lillebror (3 år) på vei mot den nye, dyre, lyse skinnsofaen med en svart sprittusj». Dette setter Pappa i handling med én gang – men han vil jo ikke bli særlig fornøyd sånn umiddelbart.

Hvilket valg hadde du tatt?

Konsulenten må gjøre det samme valget

La oss nå skru scenarioet over til arbeidsverden – som inneholder litt færre irriterende lillebrødre, men kanskje vel så mange sprittusjer.

Jeg, som konsulent, har rollen som 6-åring. Du, som kunde, er foresatt. Igjen har jeg tre valg for hva jeg forteller deg:

  1. Jeg kan si det du vil høre: «Dere gjør mye bra. Dere trenger nok ikke å se over arbeidsflyt og rutiner».
  2. Jeg kan si det jeg selv har lyst til: «Jeg synes denne funksjonen er den kjekkeste å jobbe med, så den bør dere teste».
  3. Eller jeg kan si det du trenger å vite: «Dere gjør mye riktig, men akkurat dette er en veldig ineffektiv måte å jobbe på. Den rutinen bør endres, og dette er det som skal til».

Det er jo enkelt for meg å bare snakke om alt som er bra og funker fint – for da er du fornøyd og tenker at alt går bra.

Det vanskelige er å si noe utfordrende. Det å påpeke noe som virker problematisk eller ineffektiv i måten kunden jobber på. Dette kan ikke løses kun gjennom dialog mellom meg og deg, men krever at du tar ansvar og handler.

Om jeg er helt egoistisk har jeg egentlig lite insentiv selv til å si fra. Vi kan som regel tilpasse systemet til gamle metoder og tungvinte rutiner, og det er jo dere som må ta konsekvensene av dette i etterkant uansett. Kanskje kan vi også tjene noen ekstra konsulenttimer på dette, siden den løsningen ikke er automatisert og vil kreve en del vedlikehold.

Vårt mål er alltid å effektivisere

Men det er ikke sånn vi konsulenter har lært oss å tenke. I hvert fall ikke i Proplan. Vi har et genuint ønske om at ting skal gå så effektivt og lettvint som mulig for kunden. Det er likevel sammen at vi har et ansvar for at slike problemstillinger kan løftes frem i lyset og håndteres på en god måte.

Dersom du som kunde har en innstilling om at dere vil ha et nytt system, men kun med klipp og lim-løsning fra tidligere systemer og metoder – ja, da skjer det ikke mye endring i de underliggende prosessene.

Vi i Proplan må stadig arbeide for å bli flinkere til å utfordre kundene våre. Samtidig har også du et ansvar for å være åpen, og forstå at det som kan være en investering og kjip ting å bruke tid på nå, vil føre til noe positivt i andre enden.

Som for eksempel at du slipper sprittusj over hele den nye skinnsofaen din.

Artikkelforfatteren

Eirik Morken

Visma.net-trainee og nyutdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Eirik er et ungt supertalent med god humor og enda bedre penn.