Lesetid: 3 minutter

Pandemien har bremset mye – men ikke digitaliseringen. Det bør din bedrift ta på alvor. Les hvorfor og hvordan her.

La det først være sagt: I denne krisen er det menneskene som er skadelidende som betyr noe.

Men før samfunnet forhåpentlig gjenåpnes til neste år, kan det være smart å se på hva du som bedriftsleder kan ta av lærdom. Etter finanskrisen i 2008, sa Rahm Emanuel (som senere ble stabssjef for president Barack Obama):

«You never want a serious crisis to go to waste.»

Kan din bedrift si seg fornøyd?

Selv om ting etter hvert vil normalisere seg, bør vi være klar over at visse ting aldri blir som før.

For der covid-19 bremset det aller meste, har digitaliseringen bare akselerert. Forbes går så langt som å kalle dette et «før og etter-øyeblikk» i digitaliseringens historie.

Krisen har, for noen bedrifter, vært en smertefull og uventet eksamen i hvor langt de har kommet på dette feltet. Pandemien ble et stort, påtvunget, digitalt eksperiment som har gitt en tydelig pekepinn på hvor bedriften står i en utvikling som blir helt sentral dette tiåret.

Spør derfor deg selv – kan din bedrift si seg fornøyd med eget resultat i dette eksperimentet? Om svaret ikke er et rungende ja, bør du lese videre.

Smi mens jernet er varmt

For det er nemlig her du finner en positiv ting med denne pandemien.

Analyseselskapet IDC gjennomførte i mars en undersøkelse blant bedriftsledere i Kina, hvor kandidatene ble bedt om å peke på hvilke positive effekter koronakrisen har hatt for bedriften.

Topp tre-listen er interessant:

  1. Større fokus på digital markedsføring og forretningsutvikling.
  2. Forbedret evne til å samarbeide over avstand i bedriften.
  3. En mye større forståelse for verdien av digitalisering og IT blant de ansatte.

Bedriftsledere og ansatte har vært klar over disse tingene i årevis, men det er først når det blir påtvunget mange virkelig ser behovet for å digitalisere.

Videomøter

Videomøter er blitt dagligdags. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Sandy Shen, Senior Director Analyst i det amerikanske konsulentselskapet Gartner, mener dette bør være en oppvekker for bedrifter som har vært for fokusert på daglig drift til å investere i digitalisering og bygge et solid fundament for fremtiden.

– Verdien av digitale kanaler, produkter og systemer er plutselig blitt åpenbar for bedrifter overalt. De som nå evner å investere i digitale plattformer vil kunne redusere pandemiens påvirkning, og sørge for at bedriften kan drives optimalt – både i dag og på lang sikt, sier Shen i en artikkel.

Men hvordan starter du egentlig en digitaliseringsprosess? Her er fem steg for å komme i gang.

Fem steg for digitalisering:

  1. Finn ut hva digitalisering er for din bedrift.

Se på hvilke problemer og utfordringer dere har i bedriften – og om noen av disse kan løses digitalt.

  1. Finn ut hvordan dere skal digitalisere.

Når dere har definert forbedringsområder, er det på tide å se på hvilke muligheter som finnes – som skybasert lønnssystem, automasjoner, digital timeføring, et skybasert ERP-system som Visma.net – eller noe helt annet.

  1. Sørg for at alle er om bord.

Det er viktig å ha styre, ledere og medarbeidere med på laget når endringer skal gjøres. Heldigvis – som nevnt tidligere – er dette tiden for nettopp det. 

  1. Søk hjelp på veien.

For mange bedrifter strander digitaliseringen fordi det ikke finnes nok kompetanse internt. Ikke vær redd for å bruke en konsulent, for eksempel, som kan peke veien gjennom det digitale landskapet.

  1. Kjør digitalisering!

Start byggingen av et sterkere og tryggere fundament for fremtiden. Tiden er inne – og sannsynligheten er stor for at disse utfordrende tidene har gjort at konkurrentene dine også ser på muligheten for å ta steg digitalt.

Husk at det er når du lærer noe du har muligheten til å endre.

Trenger din bedrift råd og veiledning til hvordan digitale verktøy kan effektivisere hverdagen? Proplan har nærmere 30 års erfaring på feltet.

Artikkelforfatteren

Fredrik Fornes

Innholdsprodusent i Proplan. Utdannet journalist og mange års erfaring fra avis- og forlagsbransjen, samt reklamebyrå.