Lesetid: 3 minutter

Pandemi, lockdowns – og Amazon på vei til Norge. Butikkdøden er på vei, sier noen. Kom deg opp i ringa og gjør det mulig for kundene å handle, sier jeg!

Glem Amazon. Glem korona. Og lokale lockdowns. Dette er ikke annet enn en perfekt mulighet til å utvikle virksomheten din.

Det handler om at butikken din må være på. Alltid! Du må gjøre det mulig for kundene å handle hos deg. Og når du har gjort det: Sørg for at varene kan bli levert til kunden!

Vil du vite hvordan? Bli med på webinar 11. mars: Fem viktige netthandeltrender for 2021!

– Jeg heier på de som snur seg

Den siste tiden har vi sett flere kreative løsninger på akkurat dette. Plutselig forstummet iltre stemmer i visse politisk kretser, og selveste Vinmonopolet fikk begynne med hjemlevering. 

På mitt hjemsted har selv den lokale, eksotiske butikken begynt å trille varene hjem til folk. Grønnsaker, frukt, og frisk blomster.

Vi ser i innslag i nyhetene om butikkansatte som leverer varer på parkeringsplassen utenfor butikken. En kreativ variant av «Klikk og hent». Hurra, sier jeg.

Jeg heier på alle de som evner å snu seg. Som ser muligheter der andre ser problemer. Nå mer enn noen gang gjelder det å se muligheter. Det er lettere enn du tror – egentlig. All psykologisk forskning viser at det finnes langt flere muligheter enn problemer.

– Ingen hindrer deg i å levere

Alle har vi hørt den sjarmerende historien til Petter Stordalen, som i guttedagene fikk streng beskjed av sin far om å selge de bæra han hadde.

Glem alt annet, fokuser på det du har å tilby, og sørg for at kundene finner dette vel så interessant som noe annet. De fleste kjøp handler om å få en opplevelse. Det var det Petter ga kundene sine.

Always open

Dette bør være åpningstidene til din virksomhet innen varehandelen nå. (Illustrasjon: Adobe Stock)

Nå er det din tur til å være en liten Petter. Det er ingen som hindrer deg i å være åpen, 24 dager i uken, 365 dager i året. 

Det er ingen som hindrer deg i å levere, om så er helt hjem på dørmatta til kunden.

Men du må være PÅ. Du må VILLE.  

Gode system må være på plass

Og så må du selvfølgelig ha digitale løsninger som muliggjør handling. Og du må ha en løsning med god, enkel og lettfattelig vareinformasjon. Tekst er ikke nok, det må være faktainformasjon, video, brukstips også videre.

Jo større krav til informasjonspresentasjon – jo større blir behovet for en PIM-løsning i tilknytning til den digitale butikken. Men en åpen, digital butikk, med gode kjøpsopplevelser er heller ikke nok. Du kan ikke bygge et hus uten en grunnmur. 

Du må vite om du kan levere varene. Du må vite hvem som kan levere dem for deg, og hvordan kunden helst vil ha det. Du MÅ ha et robust ERP-system i bunn av enhver vellykket digital butikk.

Vil du vite mer om dette? Bli med på webinar 11. mars: Fem viktige netthandeltrender for 2021!

Det å være på, hele tiden, det å lykkes i motbakke, handler om å tørre å ta de investeringen i teknologi som kreves. Det er ingen snarvei til toppen. Ikke denne gangen heller. 

Så se til at du går alle trappetrinnene som er, men gå dem raskt. Det å få satt opp en smashing, digital butikk – bygget på en solid ERP-grunnmur – er mindre krevende enn du tror.

Du må bare finne de rette folka til å hjelpe deg. Som kan påta seg å være en totalleverandør. En samarbeidspartner som forstår hvor du vil, og hvor fort du vil dit. Som bryr seg om deg og din overlevelsesevne.

Vi er her. Vi er klar, flere av oss. Men det begynner med deg. I dag.

Webinar: Fem varehandeltrender i 2021

Artikkelforfatteren

Jan Elling Skaugerum

Effektiviserer og moderniserer grossister, varehandelsbedrifter og andre virksomheter, med Visma.net ERP og tilsluttede løsninger.