Lesetid: 3 minutter

Vi nærmer oss et nytt år – en gylden mulighet til å se seg selv i speilet og spørre: Henger vi med i utviklingen?

Det er desember, og vi nærmer oss 2021 med stormskritt. Ingen kunne spå at året 2020 ville ha så stor påvirkning på verden som det har hatt. Hva 2021 vil bringe er det vanskelig å si, men mange av oss håper nok på et ferdig vaksineringsprogram.

Det er imidlertid én ting jeg er helt sikker på: Digitaliseringen av samfunnet vil fortsette også i 2021.

Men i hvilken retning går denne utviklingen?

Det handler om å tilpasse seg

Stadig hører jeg snakk om «døende yrker» – yrker som det spås ikke vil finnes om X antall år. Med jevne mellomrom kan vi lese artikler i avisene som tar for seg yrker som journalistene mener kommer til å forsvinne på grunn av teknologisk fremgang. Høyt på flere av disse listene ligger regnskapsfører og revisor. Som tidligere økonomistudent er dette noe jeg og mine studiekamerater har snakket mye om.

Jeg er ikke enig i denne konklusjonen. Ja – det har og vil være store endringer innen regnskap og revisjon, og det vil nok komme flere i årene foran oss. Jeg tror likevel ikke yrket vil forsvinne i sin helhet. Modifiseringer og automatiseringer vil gjøre at vi beveger oss vekk fra den tradisjonelle rollen hvor en ansatt sitter og registrerer kvitteringer, puncher bilag og fører transaksjoner manuelt. Allerede i dag har vi jo ERP-systemer som gjør store deler av denne jobben for oss. Etter min mening må regnskap- og revisjonsselskaper moderniseres, og være nytenkende skal de klare å tilpasse seg utviklingen i markedet.

Unngå å bli Kodak

Kodak er et godt eksempel på akkurat dette. Selskapet ble etablert i 1884, og i 1996 holdt de to tredjedeler av det globale fotofilm-markedet. På dette tidspunkt anerkjente Kodak at ny teknologi var i fremmarsj, men valgte å ignorere denne utviklingen. På bare 16 år gikk bedriften fra å være verdens femte mest verdifulle merkevare, til å gå konkurs.

Dette kan skremme enhver eier eller leder av en bedrift, men fortvil ikke. Det er viktig å understreke at Kodak så utviklingen som skjedde i bransjen, men valgte å ignorere den. Etter å ha blitt erklært konkurs besluttet de å kaste seg på teknologibølgen. Dette har resultert i at Kodak i dag fortsatt er et levedyktig selskap, selv om de ikke når storhetstiden sin til knærne. Altså er Kodak et prakteksempel på at bedrifter må følge med på den teknologiske utviklingen skal de overleve i en stadig mer digitalisert verden.

Selv om enkelte deler av regnskapsføringen automatiseres, vil det fortsatt være behov for kompetente personer som kan analysere og tolke tallene. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Så hvordan kan regnskapsbyrå unngå samme skjebne som Kodak? Jo, rollene til de ansatte må endres. Kanskje vil rollen til en regnskapsfører gå over til å være en mer rådgivende rolle. Ingen har mer kunnskap om regnskap enn nettopp en regnskapsfører. Benytt dere av kunnskapen og resursene de ansatte innehar. Så kan heller et skybasert ERP-system ta seg av de kjedelige og repetitive oppgavene som for eksempel bilagsføring.

Neste gang ny teknologi blir presentert for deg, ikke avskriv det før du har gjort en ærlig vurdering av det. Vær interessert og nysgjerrig. Våg å ta en utfordring, tenk på fremtiden og hvordan teknologien kan være med på å løfte din bedrift til nye høyder.

Artikkelforfatteren

Janette Hansen

Visma.net-trainee med mastergrad i økonomi. Hun er i tillegg over snittet god i karate og fransk. Snakk om multitalent!