Lesetid: 4 minutter

Visste du at det ett system kan ta seg av alt fra bestilling og salg til leveranse og lagerstyring? Her er funksjonene som vil revolusjonere hverdagen for grossister og varehandelsbedrifter.

Som aktør innen varehandel vet du godt at det er mange ulike oppgaver og komponenter som må til for å kunne drifte virksomheten på en god måte. At et ERP-system kan gjøre mye av jobben som gjør hverdagen så travel, kan for noen virke som utopi. 

Men det er det ikke. Det er fakta.

Det skybaserte ERP-systemet Visma.net er nemlig bygget for akkurat dette. Dette systemet er perfekt for deg som er lei av rotete excel-ark, og systemer som ikke snakker sammen.

Vil du vite mer? Bli med på webinar 11. mars: Fem viktige netthandeltrender for 2021!

I Visma.net kan man grovt sett dele logistikkmodulen inn i seks områder (klikk for å hoppe til seksjon):

  1. Salg
  2. Innkjøp
  3. Lager
  4. Forespørsler
  5. Rapportering
  6. Automasjon og arbeidsflyt

Jeg har trukket frem én funksjon fra hvert område som jeg mener du bør vite om – og som virkelig kan utgjøre en forskjell for din varehandelsbedrift.

Salg: Leveranseplan

Denne funksjonaliteten lar deg legge inn leveranseregler per produkt og kunde. Det gjør at du enklere kan håndtere store mengder med forsendelser. Visma.net gir deg også støtte for emballasje, etikettgenerering, bekrefting av leveranse for flere bestillinger samtidig – og mye mer.

I tillegg er det verdt å nevne at Visma har mange samarbeidspartnere som gjør at integrasjoner med andre produkter som for eksempel netthandel og håndterminaler blir en enkel affære. Dette lar deg skreddersy programmet slik at det på best mulig måte kan hjelpe deg i en hektisk arbeidshverdag.

Visma.net passer like godt for deg som driver innen detaljhandel som deg som retter deg mot proffmarkedet. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Innkjøp: Bestillingsforslag

Visma.net lar deg registrere forhåndsbestemte bestillingsforslag. Det vil si at du kan legge inn parameter som sier at dersom lageret går under et gitt antall for en vare, så skal det genereres en ny bestilling på x antall av denne varen. Eller kanskje trenger du at systemet legger inn bestillingsforslag basert på sesongprognoser eller gjennomsnittlig omløpshastighet? Dette fikser systemet for deg.

Etter min mening, en genial funksjon som sparer bedriften for mye arbeid.

Vil du vite mer? Bli med på webinar 11. mars: Fem viktige netthandeltrender for 2021!

Lager: Parti- eller serienummer

Driver du med salg av varer med utløpsdato? Lei av at du stadig finner varere som er utløpt, og som derfor ikke kan være med å skape inntekter? Da vil jeg tro dette punktet er av spesiell interesse for deg.

Visma.nets logistikkmodul har en funksjon som omhandler parti- eller serienummer. Denne funksjonaliteten tillater deg å ha full sporing av varer som er merket med parti- eller serienummer. Disse numrene kan tildeles eller opprettes manuelt ved både varemottak, salg og montering av varen. Du kan altså selv bestemme hvor i prosessen det er viktig for deg å tildele denne sporingen. Løsningen har selvfølgelig mulighet for å knytte sporing mot utløpsdato på produktet, noe som kan minimere ditt tap på varer som er utløpt.

Forespørsler: Dashboards

Systemet har en rekke standardforespørsler i systemet, men en funksjon jeg synes er spesielt kul er dashboards. Dashboards er levende og gir en visuell innsikt i hva status er akkurat nå. 

Du kan selv velge hvilken informasjon du ønsker skal vises. Eksempler kan være hvor stort beløp som ligger til forfall de neste 30 dagene, lagerstatus, antall ordrer som skal leveres eller antall sene varemottak.

Det er nevneverdig at denne funksjonen ikke bare ligger på logistikkmodulen – du finner den også for de andre modulene, som regnskap og prosjekt.

Visma.net er det fremste ERP-systemet for varehandelsbedrifter. (Illustrasjonsbilde: Adobe Stock/Visma/Proplan)

Rapportering: Drill-down

Som mange andre ERP-systemer finner du også i Visma.net ulike rapporter for alle modulene. En funksjonalitet som er gull verdt, er drill-down

Er du inne i en rapport og ser en ordre eller et beløp du ikke kjenner igjen, kan du enkelt klikke deg videre til bilaget direkte fra rapporten slik at du får en mer detaljert oversikt over bilaget.

For mange vil standardrapportene dekke rapporteringsbehovet for virksomheten deres, men ikke alle. Da er det godt å vite at du ved hjelp av konsulent kan få skreddersydd rapporter til å dekke ditt behov. 

I tillegg har Visma.net god integrasjon med rapporteringssystemet OneStop Reporting, noe som bør dekke alle behov, også for dem som måtte ha et mer avansert rapporteringsbehov.

Automasjon og arbeidsflyt: Rollebasering

Siste funksjonen jeg ønsker å trekke frem er muligheten for rollebasert brukerinnstilling. 

Dette innebærer at du selv kan bestemme hvem som skal ha tilgang til ulike moduler og tjenester inne i systemet. 

Du kan for eksempel begrense tilgangen til enkelte brukere slik at de ikke får opp informasjon om enkelte kunder eller leverandører. 

Eller kanskje du ønsker å skjerme innkjøpspris for selger, men fortsatt gi dem tilgang til å registrere salg. Dette er problemstillinger som Visma.net og Visma.net logistikk kan tilrettelegge for.

Så der har du det – seks av funksjonene i Visma.net du helt garantert vil sette pris på dersom du driver innen varehandel. Og her er en siste ting du sikkert vil sette pris på å vite: Listen er mye lenger.

Artikkelforfatteren

Janette Hansen

Visma.net-trainee med mastergrad i økonomi. Hun er i tillegg over snittet god i karate og fransk. Snakk om multitalent!